Den "rigtige Mini" Er et helt vidunderbarn, og har været det i rigtigt mange år. Den startede som værende en helt almindelig, billig lille familiebil. For sjov fik den hurtigt øgenavnet "hundehuset" Den udviklede sig hurtigt, også til noget helt andet, nemlig rallybil. Dette fordi fabrikanten hurtigt indså at de havde skabt noget unikt, ja, faktisk noget der kørte som en gokart. Hele den ide', som man også kunne ydnytte til det formål, var at den faktisk var "en lille æske" med et hjul i hvert hjørne. Efterhånden blev bilen udviklet til motorsport, også fra fabrikkerne. Der kom større og større motore i, og derfor også, i to tempi, skivebremser/bremseforstærker, dog kun foran.
Slutteligt den oplagte bil til motorsport, nemlig Mini Cooper S. Den seneste med en 1275 cc motor med små 100 hk.
Denne var jo oplagt at tune videre på, og til dette fandtes også rigtigt mange originale tuningsdele. Mange andre producenter af sådanne dele fik også hurtigt øjenene op for potentialet i bilen, og derfor blev markedet nærmest oversvmmet med stumper til netop det brug. Det mest triste er at man nu skal lede som en gal for overhovedet at kunne finde dele til disse biler. Der findes, helt sikkert, mange dele rundt om i garager, kældre, og skure, som desværre aldrig kommer ud at køre igen. Heldigvis findes der stadig en hel del entustiaster for hvem det er en hobby, men også en ære, at få disse eksemplarer til at få et liv langt ude i fremtiden. Man kan se nogle fine eksemplarer her på siden, ligesom man kan se nogle YouTube-videoer ved at
klikke i BMC logoerne her til venstre. I det nederste logo kan ses en masse Minihistorie.